Nůž Buck Bantam BHW – test

IMG_1358Mám rád nože. Na denní nošení a hlavně na práci. V dnešním testu se zaměřím na nůž, který jsem před třemi lety dostal darem od své milované ženy M.

Jedná se o levný nůž americké firmy Buck, který je ovšem, stejně jako všechny nože této řady vyroben v Číně. Zakoupen byl v českém eshopu.

Nůž mě na první pohled zaujal svojí malou hmotností (91 gramů) díky níž se příjemně nosí. Tady musím podotknout, že jsem zvyklý nosit nůž na klipsu v kapse každodenně a v jakémkoli oblečení (většinu mých ostatních EDC nožů je problém kvůli hmotnosti nosit třeba v těchto kalhotech, protože příliš táhnou okraj kapsy dolů). Nevýhodou při nošení je pak jen okraj nože v místě montáže klipsu, který vykukuje nad lem kapsy (nůž se tedy nedá nosit úplně skrytě) a pouze jedna poloha klipsu na noži. K ocelovému klipsu mám ještě jednu výhradu, bylo třeba ho doma ručně pořádně dotáhnout ke střence, v „továrním“ dotažení měl tendenci se už po půl dni nošení povolovat.

Rozměrově mi nůž jako EDC naprosto vyhovuje (délka v zavřeném stavu 13 cm), čepel svojí délkou 9,2 cm také dostačuje na všechny práce, ke kterým byl nůž používán. Jsem spokojen i s materiálem čepele, je použita ocel 420HC, která příjemně překvapila stabilitou ostří při práci s kartóny a dřevem (nejběžnější použití kromě krájení chleba). I broušení na „obyčejném“ karborundovém brousku je naprosto bez problémů.  Též mě velmi potěšila pevnost spojovacího nýtu – obecně mám raději nože spojené „šroubem“ (dají se dotáhnout), tady ale nýt drží a bez problémů přežívá někdy i docela drsné zacházení.

IMG_1363Ergonomii úchopu a otevírání hodnotím jako vyhovující, jen mám výtku ke hřbetní pojistce (klasický lockback), která je poměrně „tuhá“ a rozhodně neusnadní otevření nože jednou rukou. Na druhou stranu zase dobře drží při práci a přispívá k celkové vynikající stabilitě nože. Střenka je zhotovena z texturovaného termoplastu, dobře se drží, ale pokud je mokrá, má tendenci klouzat, což je třeba kompenzovat pevnějším úchopem.

Nůž jsem během těch tří let používal k naprosto běžným činnostem počínaje krájením chleba, přes řezání kartónů a práci se dřevem až po řezání lodních a horolezeckých lan. Nůž se mnou absolvoval několik dětských táborů, outdoorových kempů pro dospělé a mnoho jednodenních akcí v přírodě. Pro všechny tyto práce a aktivity nůž naprosto dostačuje, drobné problémy má ostří pouze při řezání plastu a nylonu, kdy je třeba vyvinout větší tlak na nůž.

Celkově jsem tak s nožem Buck Bantam BHW spokojen, odvedl během těch let stejnou práci jako mnohé daleko dražší nože, a mohu ho, už vzhledem ke skvělému poměru cena/výkon, doporučit! Pár dalších fotek je v albu na Picase.

Zanechat Odpověď

